Selamat datang di blog haram patah, blog orang mustadh'afin, yang menyediakan bacaan bahasa melayu sederhana, blog yang memberi sikap haram patah dalam perjuangan dan kehidupan, selamat membaca dan menimba wawasan

CERITA TOK-PAKEA DAN TOK-GURU BIJAK TEMU BUAH IMAN.

| |

Ini adalah sebuah cerita yang mengisahkan sekelompak tok pakea yang selalu pandai membuat alasan kepada tok-guru dikala waktu subuh, akan tetapi tok-guru yang pandai dan bijaksana itu tidak pernah kering dengan cara yang baik untuk mendidik kepada tok-pakea yang buas-buas.

Suasana
Ada suatu pagi diatas balai rumah tok-guru, tempat yang menjadi kebiasaan tok-guru mengajar kitab setelah sembahyang subuh kepada tok-tok pakeanya, tok-guru ini nama babo Ding, babo ding orang yang alim dengan ilmu fiqah dan ilmu nahhu, babo ding ini adalah babo yang umur tidak begitu tua, dia mempunyai seorang mama (istri) yang sholihah dan cantik, babo ding dia pandai dalam mendidik anak-anak muda yang mahu belajar dipondaknya, yang dia buka, pondak babo diang ini nama pondak tak hulu tak hele, pada pagi ini suasana udara pagi sangat sejuk, sebab dalam musim hujan, tok pakea yang ada diwaktu pagi itu semua berguna kain surban, ada yang merah ada yang putih, dan ada juga tok-pakea guna kain lepas menjadi kain surban, dengan alasan kain surban melayu kita dengan bahasa bangganya “kain surban ori melayu taning” , yang penting bolih buat hilangkan rasa yang sejuk.

Waktu babo ding mengajar.
Bermula membaca bab baru ini, mari kita membaca bismillah dan sholawat kepada nabi besar kita muhammad, maka semua tok pakea pun baca apa yang disuruh oleh babo..
Tiba-tiba babo melihat seorang tok-pakea yang sedang seyum-seyum manis, maka babo bertanya,,

- Heyyyy abd.loh., ada apa diri mu duk seyum-seyum sendiri itu hai?, babo dukduk lihat selama ini diri mu tak pernah seyum macam tu bila sedang belajar.
- maka jawab seorang tok-pakea nama rusdi, baso dia la tok-babo, pak-loh dia baru jadi anak muda, babo tak pernah jadi anak muda ko?, pak-loh dia duduk dalam mimpi lagi la babo.
- tanya babo pula, mimpi apa rusdi ?
- tu la babo, saya pun tak tahu, babo tanya dia lah..
- hey pak-loh, mung duk mimpi dan seyum apa ?.
- maka pak-loh kata, ini rahasia budak muda la babo, babo tak usah tahu lah, biar lah loh merasakan sendiri denganya, indah babo ooooo.
- maka rusdi berkata, hai teruk waso ning, duk diam-diam seyum dan bersya-er diwaktu malam-malam.
-maka pak-loh kata pula, oo laaa, dunia ini indah, tuhan menciptakan lagit dan bumi ini indah, dia menciptakan diri aku ini penuh dengan indah.
-maka rusdi kata, adowww, sedap weh!!, dia ko diri mu indah tuuh!!, palo supa buah nyo dan rambut supa buah majea kena kulong lembu.
-maka kata pak-loh, ini lah indah, diri saya macam ini, diri mu macam mano..?
-Maka babo ding kata. Jangan duk main lidah sangat, sebab lidah itu bahaya, sudah lah, mari kita belajar pula.
-maka kata salah satu tok-pakea, betul babo, lebih baik kita belajar, nampak tak bagus mano duk bahas hal pok-loh seyum pagi ini.
-Maka babo kata, tak apa-apa, perlu juga kita mendengar cerita dari kawan kita, babo bersangka baik saja kepada pak-loh.
-maka kata rusdi, sangka baik macam mano babo?
-maka babo kata, sangka baik la murid ku, bolih jadi pak-loh dia sedang makan makan tepung gula dalam mulutnya, bolih jadi pak-loh dia rasa manis dengan buah iman, dan bolih jadi juga pak-loh nak kahwin minggu depan, kita lepas biar dia duk seyum saja lah, nanti air liur dia kering sendiri, pah tu dia akan jadi seperti sedia kala pula.
- maka tok-pakea semua kata, betul kata babo, maka ada seorang tok-pakea tanya pula, macam apa babo manis buah iman itu?, saya tak pernah makan la babo, buah iman dia besar mano babo?, mano besar sama buah jelimo atau buah jampu babo ?..manis mano dengan nisea, sama tak dengan manis tebu ?.
-maka rusdi kata, hah!!!! tu dia, orang betul supa sodek cakap dah, jadi lain pula dah, tak belajar bab baru juga pagi ini, faham betul supa sodek dah, teruk mung mad lemeng, cuba buat beri belok-belok sikit eh!!! mad lemeng.
Maka mad lemeng kata, aku takut nak buat belok weh, jalan siratallmusstaqim dia betul tak ada belok, dan aku takut bila buat belok-belok nanti akan jadi orang faham agama yang mudah belok hukum tuhea macam yang ada dalam masyarakat kita sekarang, sapa duduk do’a dengan tok-cha kafir pun bolih sekarang...
-maka kata pak-loh, ooooo lawa sungguh kata mad lemeng!!!!!!!!!!!, dia dah mad lemeng oooo, dia dah!!, demo bolih gelar lemeng, betul supa lemeng dah, mudah-mudahan mung jadi shadiqin sungguh-sungguh.
-maka babo ding pun seyum manis juga, dia bangga melihat murid dia yang selalu cakap dengan mesra dan cinta pada kebenaran.
-maka pak-loh kata, aku ini seyum manis dengan buah iman saja laa, bukan aku manis-manis sama mek-yah hujung batas yang duk jual nasi kerabu pagi-pagi, ma’lum lah babo oooo, rusdi dia duk suka ka mek yah, maka dia selalu ada cemburu sama saya, saya seyum hal lain, dia sudah tafsir kok lain, ma’lum lah babo ooo, mek yah dia suka beri seyum kepada saya, sebab rambut saya tak supa dengan orang, rambut buah majea kulong lembu, bolih jadi mek yah suka babo ooo rambut macam nii...
-maka semua tok-pakea suka belako, hahahahahahaha.
- maka babo kata, sudah-sudah semua, ini pun sudah pagi dah, tak jadi belajar bab baru hari ini, tapi ada bab baru di pagi ini, yaitu manisnya buah iman, bila iman sudah berbuah dalam hati, maka wanginya dan manisnya akan nampak di muka, mudah-mudahan pak-loh jadi macam tu lah.
Maka tok pakea kata dengan bahasa yang sama, aminnnnnnnnnnnnn.....

Oleh : saifullah

0 ความคิดเห็น:

Post a Comment