Selamat datang di blog haram patah, blog orang mustadh'afin, yang menyediakan bacaan bahasa melayu sederhana, blog yang memberi sikap haram patah dalam perjuangan dan kehidupan, selamat membaca dan menimba wawasan

NYALAKAN API KEMAHUAN

| |

Setiap tindak tanduk pada diri seseorang ada motivasi didalam dirinya, tinggi dan rendahnya usaha pada diri seseorang pun ada niatan didalam bathinnya, sebab tindakan nyata yang dapat kita lihat dengan dua buah mata itu berawal pada niat didalam hati seseorang. Lemah dan kuatnya pada diri seseorang ada pada api kemahuan pada setiap peribadi masing-masing.

Ada sebuah kata yang sangat menarik yang perlu kita ambil perhatikan baik-baik dari dotrin/ajaran para tentara Amerika serikat, yaitu sebuah kata “no! right tired” terjamah dalam bahasa melayu jadi “tidak bolih lelah/letih”. Kata itu selalu dinyanyikan oleh para tentara NAVY AMERIKA setiap pagi waktu berolah raga lari, sungguh luar biasa, maka layak lah bila orang amerika sekarang dia dapat menguasai dunia ini, nampak mudah diucap akan tetapi yang wajib kita buat pertanyaan pada diri kita masing-masing sejauh manakah api kemahuan yang ada dalam diri kita masing-masing.

Berjaya pada diri seseorang pun juga, terletak ada disikap, sejauh manakan dia berusaha, setinggi apakah kemahuan didalam dirinya untuk berusaha, ini yang perlu orang melayu kita patani merubah sikap, kita bolih buat perbedaan antara orang melayu kita dengan orang berkulit putih bila ada diatas kereta api, dari Bannara, jala atau dari patani mahu ke Bangkok, apa yang dibuat oleh orang bangsa kulit putih diatas kereta api dan apa yang dibuat oleh orang bangsa melayu patani yang ada diatas kereta api, orang kulit putih dia membaca dan melihat alam sekitar, orang melayu kita selalu penuh dengan makanan dalam mulut, itu sebuah catatan pembelajaran yang sederhana tapi nyata dengan mata kepala kita masing-masing, bagi orang yang selalu naik kereta api pasti tahu.

Kamahuan akan memberi sebuah pukulan dalam hati untuk terus berusaha lebih giat dan tidak putus harapan untuk menuju tangga kejayaan dan cita-cita yang diidam-idamkan, ada beberapa poin untuk meningkatkan api kemahuan didalam diri kita masing-masing:
  1. Selalu membaca bismillah dengan jiwa yang yakin-yakin sebelum berbuat apa saja.
  2. Selalu Menjaga fikiran dan motivasi.
  3. Selalu menjaga kesegaran tubuh badan dengan cara sederhana yaitu mininal lari 30 minit dan maxsimal 60 minit.
  4. Selalu menjaga makan dan minuman.
  5. Selalu menjaga sembahyang lima waktu dan waktu istirahat.
  6. Jangan keluarkan kata-kata yang melemahkan diri, kata lah kalimah yang memperkuatkan diri, contoh “bolih buat, usaha terus, biar sampai mampus saja usaha”.
  7. Sepak batang pisang, sipak syaitan malas yang ada dalam diri, sepak batang kelapa sampai bekok kaki kering.
  8. Bila timbul rasa malas, cubek lah hati dengan 10 jari tangan kamu sendiri.
  9. Minta do’a pada Allah SWT untuk dia tambah kekuatan kemahuan didalam diri kita, minta saja sama Allah SWT seperti orang tidak minum air yang seolah nak mati pada saat itu bila tidak minum air.
Selamat mencuba dan selamat menyalakan api kamahuan, anda akan berhasil bila anda mencuba dengan hati yang yakin didalam diri sendiri, anda akan berjaya bila ada berusaha dengan sungguh-sungguh, mudahan ada mamfaatnya, anda lah yang menentukan kemahuan anda, karena dalam diri anda ada Raja, yaitu hati!.

Oleh: Ridhwan

0 ความคิดเห็น:

Post a Comment